Totaal aantal pageviews

maandag 9 januari 2017

Doelen

Niet per definitie omdat het nieuwe jaar begonnen is, maar ik lees meer bloggers die hun doelen/voornemens online hebben gezet, dus ik doe ook graag mee als stok achter de deur voor mezelf.
Een aantal doelen ben ik al mee gestart en anderen moet ik nog mee beginnen.
Ga ik ze behalen? Ik weet het niet, ik wil er niet krampachtig naar streven om het te behalen, maar ik wil ze wel graag volgens de zogenoemde S.M.A.R.T. methode proberen te formuleren zodat de kans om het te behalen wel groter wordt.
Hieronder dus mijn doelen, wellicht gedurende de komende periode aan verandering/verbetering onderhevig.

1. Sparen!
De buffer op €5000 houden en daarnaast sparen voor kunststofkozijnen en hypotheekaflossing
2. Streefgewicht behalen voor juni 2017.
Na de bevalling van spruit nr 3 afgelopen november wil ik toch graag voor de zomer weer richting mijn streefgewicht. Dat streefgewicht is 60 kg bij een lengte van 1.67m. Momenteel heb ik dan nog 6 kg te gaan. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik op het moment dat ik zwanger werd nog op 64 kg zat.
Ik ben inmiddels na goedkeuring van de gynaecoloog weer begonnen met hardlopen en buikspier oefeningen. Dit valt op zich nog best tegen na een keizersnede!
3. Huishouden structureren
Dit is een eeuwig terugkerend doel van mezelf. Ik heb gewoon heel veel moeite om structuur te krijgen in mijn huishouden. Niet dat het hier nou zo'n puinhoop of vieze bende is, maar ik mag gewoon graag dingen op orde hebben.
Helaas is dit lastig te realiseren aangezien ik zeer onregelmatig werk (verpleegkundige op een I.C.)
Wie weet kom ik het ideale schema, app of ander handigheidje tegen! Tips zijn uiteraard welkom
4. Meer aandacht voor de kinderen.
Ook hiermee al een start geprobeerd te maken. Ik heb f.aceboek alvast van mijn telefoon verwijderd. Neemt niet weg dat ik nog steeds als automatisme naar mijn telefoon grijp wanneer ik even ga zitten, maar ik hoop dit toch nog verder terug te dringen.
5. Goed voor mezelf zorgen
Dit is meetbaar door als doel dit jaar minstens 7 boeken te lezen (niet werk-gerelateerd).
Ik wil 5 km hardlopen voor juni van dit jaar. Als dit goed gaat wil ik dit uitbreiden naar 10 km.
6. Weekmenu 'receptenboek' maken.
Zodat ik niet elke week weer diep moet nadenken wat we allemaal gaan eten, maar dat er toch mogelijkheid tot afwisseling is.
7. Minderen met online tijd (zie ook 4)
Start gemaakt met verwijderen van f.aceboek.
8. Journal bijhouden op papier
Dit heb ik nog overgehouden als tip van maatschappelijk werk na mijn burn-out achtige periode. Het is een tijdje in de vergetelheid geraakt, maar ik merk nu ik het weer wat heb opgepakt dat het werkt om dingen van me af te schrijven.
9. Artikel publiceren
Ik ben op mijn werk bezig om mijn onderzoek wat ik heb gedaan om te zetten naar een artikel welke ik wil gaan insturen ter publicatie in een internationaal vakblad. Doodeng! Ik vind zelf namelijk mijn resultaten nooit goed genoeg, is ook een aandachtspuntje wat naar voren kwam tijdens mijn gesprekken met de maatschappelijk werkster. Door dit nu te schrijven en in te sturen met hulp van mensen die hiervoor doorgeleerd hebben, hoop ik voor mezelf hierin ook een grote stap te maken!

Dat zijn ze eerst, lijkt me ook wel genoeg. Ik ga ze halverwege dit jaar evalueren, zo rond juni zal dit zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen