Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 januari 2016

Goede voornemens?

35 jaar ben ik, nu ik dit schrijf. En het lijkt alsof ik nu pas heb geleerd om een beetje na te denken wat IK wil!
Zoals de titel al zegt heb ik daarom voor mezelf wat goede voornemens opgesteld.

Eind oktober/begin november ben ik, na weer een miskraam, begonnen met hardlopen met Evy.
Tegen mijn eigen verwachtingen in gaat dit echt prima!
Ik had 'natuurlijk' een jaar geleden (1-2-2015) een abonnement bij de plaatselijke sportschool afgesloten via bedrijfsfitness, maar mijn goede voornemen is nu om dit op te zeggen! Als ik met mezelf afspreek dat ik ga hardlopen in de avond, stap ik voor goede moed en zin in mijn sportkleding en begin ik aan mijn 4,5 km lopen. Maar als ik in plan om naar de sportschool te gaan, dan verzin ik allerlei excuses om maar niet heen te hoeven. IK WIL dus NIET naar de sportschool, maar kunnen hardlopen wanneer ik daar zin in heb.
Dus voornemen nr 1: SPORTSCHOOL OPZEGGEN!

Daarnaast kan ik mij altijd erg druk maken om de mening van anderen. Dit heeft mij, waarschijnlijk,afgelopen jaar ook mede genekt op het werk. Ik wil dus een manier bedenken, zoeken, hoe ik mij daar minder druk om kan maken. Eerste stap is voor mezelf bedenken WAAROM ik me druk maak om iemands mening over mij of iets wat mij na staat. Voel ik me dan aangevallen?
Het antwoord heb ik nu nog niet, maar ik ben er in ieder geval erg bewust mee bezig de laatste tijd! En dat is voor mij al een hele grote stap in de goede richting.
Voornemen nr 2: MAAK JE NIET (altijd) DRUK OM WAT EEN ANDER VINDT!

Voornemen nr 3 is al een beetje een langlopend tig jaren achtig dingetje, namelijk: HYPOTHEEK AFLOSSEN!
In ieder geval het aflossingsvrije deel van de hypotheek.
We hebben nog niet de WOZ waarde doorgekregen van de gemeente van dit jaar, maar gezien de trend van voorgaande jaren zal ons huis vast nog een stukje verder onder water staan :(
In 2013 hebben we eenmalig een extra aflossing gedaan en nu in januari van dit jaar ook weer. Ik wil nu proberen een beetje een sneeuwbal effect te gaan creëren en op die manier steeds wat aflossen. Bij onze hypotheekverstrekker kun je ook een standaard extra maandbedrag laten afschrijven, maar daar wil ik nog niet aan (denk ik....).
Ik ben nu bezig met het maken van een excel bestand waarop ik mijn eigen formules kan invullen en op die manier een, voor ons, goed werkend financieel overzicht kan maken.

Voorgenoemde heeft als, in mijn ogen, logisch gevolg dat voornemen nr 4: BESPAREN is.
Hieraan wordt gewerkt door kritisch te kijken naar het financieel overzicht zodra deze afgerond is en dan kijken of er zaken opgezegd, dan wel dat er overgestapt moet gaan worden!
Afgelopen december zijn we niet overgestapt van zorgverzekeraar. Heb zelfs het eigen risico verlaagd! Reden hiervoor is een bezoek aan de kaakchirurg in februari. Jaren terug zijn er reeds 3 verstandskiezen getrokken, en nu lijkt nr 4 toch ook klachten te geven......
Aangezien het in dit geval een moeilijke extractie lijkt volgens de tandarts ben ik doorverwezen.
En dan valt het onder de basisverzekering. Hierdoor heb ik ook nog steeds geen tandartsverzekering, want twee consulten per jaar inclusief reiniging door mondhygiëniste is nog steeds goedkoper dan de premie gedurende een jaar aan een verzekeraar afdragen!

Ook op het gebied van het huishouden zal een en ander moeten veranderen. Ik heb altijd het gevoel gehad er alleen voor te staan. Dit gevoel klopt ook wel enigszins omdat ik ook eigenlijk alles alleen wilde doen. Als ik het weekend moest werken, zorgde ik ervoor dat er in het weekend geen klusjes gedaan hoefden te worden qua huishouden wat resulteerde in voor mij drukke vrije dagen voor een werkweekend. En dat terwijl manlief heus wel tijd heeft om in het weekend wat aan het huishouden te doen!
Dus delegeren die hap!
Voornemen nr 5: HUISHOUDEN VERDELEN EN SOEPELER INPLANNEN
Ook het principe "schoonmaken naar behoefte" komt hierbij kijken.
Misschien gaat het niet werken, maar dat weet ik pas als we het proberen! :)

Het eerste wat ik nu ga doen is de voornemens uitschrijven en in subvoornemens/subdoelen uitsplitsen. Je moet altijd klein beginnen!

Heeft er nog iemand tips om bovengenoemde voornemens succesvol te laten zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen